logo serwisu. strona główna

Strona główna, motocykle 125 ccm

Wyposażając się w koło w jednośladzie – co należy wiedzieć?

Każdego posiadacza jednośladu prędzej czy później dotknie temat jego ogumienia. Bez względu na to, czy dotyczy to kół do skuterów czy do motocykli - dobór i wymiana to wbrew pozorom niełatwa sprawa. W tym krótkim poradniku spotkasz nieco ostrzeżeń i istotnych informacji z punktu widzenia doświadczonych fanów jednośladów.

young man and girl enjoying in romantic road trip on vacation.

Tajemnicze napisy na oponach

Zacznijmy od tego, co może nurtować najbardziej. Co oznaczają te skomplikowane skróty zapisane na kołach do skuterów? Śpieszymy z wyjaśnieniem.
Pierwsze oznaczenie poprzedzone napisem „DOT” oznacza wiek opon – dla przykładu DOT 0815 oznacza ósmy tydzień 2015 roku. Kolejne oznaczenie informuje, czy opona jest bezdętkowa czy dętkowa – TT oznacza dętkową (TubeType) a TL oznacza bezdętkową (TubeLess). Oprócz tych dwóch standardowych i najważniejszych informacji znajdziemy strzałkę wskazującą na właściwy kierunek, w którym opona ma się toczyć a także indeks prędkości i indeks nośności. Znajduje się także na oponie informacja z szerokością, profilem i średnicą felgi.

Duży wybór

Zapewne już zdajecie sobie sprawę z tego, że czeka was niebanalny wybór – można się zdziwić jak wielki on się okaże. Istnieją one w różnych kształtach, rozmiarach (chociaż ta zwykle do konkretnego jednośladu ma być taka sama jaką zaleci jego producent), o różnej miękkości itd. Zanim więc zaczniesz wybierać przeanalizuj swój styl jazdy. Możesz lubić poruszać się głównie po mieście, sportowo czy wyjazdowo i szosowo.

Miejskie opony skuterowe

Miejskie opony skuterowe są zazwyczaj wykonywane z mocniejszej gumy, twardszej. Zapewniają odporność na szorstki asfalt. Zwykle takie modele są wyposażone w mocny drenaż, dzięki czemu deszcz i słota nie powinny stanowić przeszkód w cieszeniu się jazdą. Ograniczają się one raczej do krótkich podróży. Takie opony są też bardziej przyjazne dla środowiska, bo ze względu na swoją trwałość nie zanieczyszczają niepotrzebnie środowiska. Niestety nie można na nich rozwijać zbyt wysokich prędkości, ani wchodzić w zbyt ostre zakręty przy wysokich prędkościach, ponieważ obniżona przez twardość gumy jej przyczepność nie pozwala na to.

Sportowe opony skuterowe

To idealne dla miłośników szybkiej i ekstremalnej jazdy gumy. Charakteryzują się tym, że są na tyle miękkie, iż w trakcie szybkiej jazdy i pokonywania ostrych zakrętów zachowują maksymalną przyczepność dzięki temu, że „lepią” się do podłoża. Dodatkowo w specjalny sposób projektuje się przy drenażu wzór jego rowków – żeby był jak najbardziej przyjazny przy sklejaniu się do podłoża. Przy takich oponach można swobodnie cieszyć się dużą prędkością swojego jednośladu, zachowując jednocześnie wysoką kontrolę nad pojazdem.

Perfekcyjny kompromis

Jeżeli jednak zamierzasz wybierać się w dłuższe trasy z obciążeniem, lub dowolne wycieczki i dłuższe wyjazdy – warto rozważyć znowu twardszą oponę, ale nie w zupełności. Otóż idealnym kompromisem pomiędzy oponą miękką a oponą twardą jest opoka, która na środku – czyli w miejscu, na którym opiera się jednoślad w pozycji pionowej – jest twarda, a na brzegach – na których jednoślady bardziej opierają się przy ostrzejszych zakrętach – jest bardziej miękka. To bardzo dobre rozwiązanie w przypadku standardowych wyjazdów szosowych i cieszenia się podróżami, dobre i bezpieczne. Oczywiście w przypadku takich wyjazdów można się też zadowolić przykładowo wyłącznie oponami twardymi. Tutaj w każdym razie w związku z różnymi warunkami drogowymi podczas wypraw – producenci również dbają o korzystny drenaż opony i rowki o wszechstronnym profilu.

Koszty zakupu

Szeroki wachlarz ofert rynkowych pokrótce zaklasyfikowanych powyżej oczywiście zakreśla również bardzo szerokie pole kosztów, cen produktów. Oczywiście im bardziej wszechstronne chcemy koła – tym więcej zapłacimy, aczkolwiek przynajmniej oferują nam one znacznie większy komfort i bezpieczeństwo niż w przypadku opon zakrojonych o jedno przeznaczenie. Oczywiście zaznaczam, że nie warto oszczędzać poprzez kupowanie opon zużytych lub łatanych – ponieważ bezpośrednio zagraża to naszemu bezpieczeństwu podczas jazdy.