Rodzaje opon do motocykla

Opony motocyklowe różnią się od siebie rozmiarem i rzeźbą bieżnika. Te parametry podporządkowane są zastosowaniu motocykla. Inny rodzaj opon zaleca się do motocykli, które używane są do codziennej i turystycznej jazdy po utwardzonej nawierzchni, inny do jazdy sportowej, jeszcze inny do terenowej.

Rozmiar opony i rzeźba bieżnika

Rozmiar opony to zarówno jej szerokość, procentowy stosunek wysokości opony do jej szerokości, jak i szerokość felgi. To, jaki rozmiar opony jest odpowiedni dla danego motocykla, zależy przede wszystkim od jego rodzaju. Powinno się stosować wyłącznie opony o parametrach określonych przez producenta motocykla.

biker-407123_1280Opony pod względem rzeźby bieżnika dzielą się na diagonalne i radialne. W oponach diagonalnych warstwy gumowanych nici osnowy układają się względem siebie skośnie. Natomiast w oponach radialnych konstrukcja osnowy jest promieniowa. Opony diagonalne są sztywne i dość dobrze
tłumią drgania, ich ścianki boczne cechują się dużą wytrzymałością, opony radialne mają jednak lepszą przyczepność, także na mokrej nawierzchni, są bardziej stabilne na zakrętach, a ponadto bardziej odporne przy szybkiej jeździe.

Osoby, które chciałyby zaoszczędzić na oponach, bo np. rzadko jeżdżą motocyklem, mogą kupić tanie opony używane. Głębokość ich bieżnika nie powinna być płytsza niż 5-6 mm. Bieżnik używanych opon powinien być równomiernie zużyty.

Rodzaj opon w zależności od przeznaczenia motocyklu

Opony turystyczne i szosowe dobrze sprawdzają się podczas jazdy po mieście i rekreacyjnej jazdy poza miastem. Mają stosunkowo zróżnicowaną rzeźbę bieżnika i zapewniają motocyklowi dobrą przyczepność do równego podłoża, także mokrego.

Ciężkie motocykle turystyczne, takie jak Choppery, jakimi poruszali się bohaterowie kultowego filmu „Easy Rider”, i cruisery, powinny jeździć na oponach, które są trwałe i amortyzują wstrząsy, zapewniając w ten sposób komfort na długiej trasie. Ich opony są często szersze od opon w
motocyklach innego rodzaju.

Opony sportowych motocykli powinny być lekkie i cechować się wyjątkowo dobrą przyczepnością na zakrętach oraz podczas przyspieszania. Zazwyczaj mają one mniej rowków niż opony turystyczne, dzięki czemu większa jest powierzchnia, którą opona styka się z podłożem, co w
warunkach sportowych poprawia jej przyczepność.

Opony terenowe do motocykli typu enduro i cross przystosowane są do jazdy po nieutwardzonej nawierzchni, w piasku i błocie. Takie opony mają zróżnicowaną rzeźbę bieżnika, są sztywne, mają wytrzymałe ścianki boczne, tłumią wstrząsy wynikające z jazdy po nierównym terenie.

Polub nas na Facebooku

Podziel się stroną ze znajomym:

Wykop Facebook Twitter Google Plus